English (United States) nl-NL
woensdag 23 juni 2021

Protocol berging en stalling elektrische voertuigen voor bergers per 1 juni 2021 actief

De Stichting Incidentmanagement Nederland werkt vanaf 1 juni 2021 met een protocol voor de berging en stalling van elektrische voertuigen. Bergers moeten nu, mede door aanvullende opleiding, bij een incident met een elektrisch voertuig een eerste  inschatting van brandrisico kunnen maken. Voor het werk van weginspecteurs en wegverkeersleiders verandert er niets. Het is voor hen wel nuttig om kennis te nemen van het protocol en te weten welke bergers een dompelcontainer hebben.

 

Dompelcontainer bij berging

Voor de berging van elektrische voertuigen met brandrisico moeten bergers gebruik maken van een zogenaamde salvagecontainer, ook wel dompelcontainer. Dit is een open stalen container die geschikt is gemaakt voor het brandveilig transporteren van elektrische voertuigen met een lithium-ion accu. De dompelcontainer is waterdicht en kan, als het voertuig vlam vat, in korte tijd worden volgepompt met bluswater om de brand te blussen en het voertuig te koelen. Voor de weginspecteurs en wegverkeersleiders is het handig om te weten welke rayonbergers beschikken over een dompelcontainer. Klik hier voor een overzicht. De kaart staat onder het bericht.

 

Een voertuig heeft brandrisico als de kooiconstructie van een elektrisch voertuig is vervormd, en/of de gordelspanners en/of airbags zijn geactiveerd, en/of de oranje hoogspanningskabels van het voertuig zijn vervormd en/of het voertuig te water is geraakt. De berger of de brandweer stelt ter plaatse vast of er een sprake is van brandrisico. Dit is het geval als de batterij of de oranje hoogspanningskabels in het voertuig zichtbaar beschadigd zijn en/of de batterij rookt, lekt, pruttelt en/of een chemische stank verspreidt. In die gevallen schakelt het LCM de dichtstbijzijnde berger met een dompelcontainer in.

 

Veilige stalling

Een geborgen elektrisch voertuig moet vervolgens veilig worden gestald. Als het voertuig geen brandrisico kent of te water is geweest, kan het op normale wijze worden gestald. In alle andere gevallen moet de stallingslocatie aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

  • Het voertuig staat in een open container (niet per sé een dompelcontainer) van voldoende diepte.
  • Óf tussen stalen of betonnen wanden of andere brandveilige afscheidingen van voldoende hoogte.
  • Óf op 15 meter afstand van andere objecten.

 

Weginspecteurs en wegverkeersleiders

Voor weginspecteurs en wegverkeersleiders verandert er met de komst van dit protocol niets. Zij zullen, zoals altijd, incidenten met elektrische voertuigen beveiligen conform (kader 7 op pagina 20 van de) REVI. Zo creëren zij een veilige werkomgeving oor zichzelf, bergers, hulpdiensten en weggebruikers.

 

Het volledige protocol vindt u hier.

 

Voor meer informatie: gebruik ons contactformulier

Home   |   Wat is IM   |   news   |   Organisatie   |   Partners   |   Projecten   |   Weggebruikers   |   E-learning   |   meerwetenoverim
Copyright 2010 by DotNetNuke Corporation