Betere informatievoorziening naar weggebruikers bij incidentfiles
In 2010 zijn diverse interne procedures en werkwijzen doorgelicht om de informatievoorziening
richting weggebruikers bij ‘incidentfiles’ te optimaliseren. Hierbij is gekeken naar de informatie
die Rijkswaterstaat direct verstrekt na een incident via ‘wegkantgebonden-systemen’ en via -sinds
kort- social media. Maar je kunt ook denken aan file-informatie die Rijkswaterstaat biedt aan de
serviceproviders.
De doorlichting bestond uit drie sporen. In het kader van spoor 1 is vooral gekeken naar de
werkwijze van weginspecteurs op en langs de weg en vooral naar wat ze wanneer communiceren
aan de verkeerscentrales. Spoor 2 bestond uit de informatieverwerking binnen de
verkeerscentrales die leidt tot bijvoorbeeld informatie aan de serviceproviders. Tot slot
bestond spoor 3 uit ‘implementatie online woordvoering RWS bij grotere incidenten’.
In december 2010 is de doorlichting afgerond en zijn diverse verbeteringsvoorstellen
geformuleerd. Hierbij gaat het onder andere om 1) het intensiever gebruik van auto-DRIP’s
en tekstkarren 2) een meer actuele berichtgeving van het Verkeerscentrum Nederland aan de
serviceproviders en 3) het onderzoeken van een intensievere inzet van social media richting
weggebruikers. In april 2011 is Rijkswaterstaat samen met het wegendistrict Amsterdam een
pilot gestart om de aanbevelingen in praktijk te brengen. De resultaten worden in het najaar
geëvalueerd. Bij positieve uitkomsten wordt aan LVM (Rijkswaterstaat) een voorstel voorgelegd
voor een landelijke uitrol in 2012.
Spoor 3
Sinds november 2010 informeert Rijkswaterstaat, bij incidenten die tot grote vertragingen
kunnen leiden, online weggebruikers over de aard van het incident en de verwachte fileduur.
In het kader van dit traject zijn onder meer afspraken gemaakt tussen het Verkeerscentrum
Nederland en de Landelijke Informatielijn. Tot nu toe wordt vooral gebruik gemaakt van Twitter.
Rijkswaterstaat heeft via de Twitter-accounts @vanAnaarBeter en @Rijkswaterstaat al 9.000
volgers.
Uit het gehouden gebruikersonderzoek in maart – april 2011 onder ruim 240 volgers blijkt dat
weggebruikers vooral geïnteresseerd zijn in informatie over (het uitlopen van) wegwerkzaamheden,
stremmingen en incidenten. Over de juistheid, de snelheid en de volledigheid van de informatie
zijn de meeste volgers tevreden.
For additional information:
use our contactsform