en-USnl-NL
Tuesday, September 17, 2019

Aanrijdfase

In deze fase begeven de hulp(verlenings)diensten zich naar de incidentlocatie. In contact met de meldkamer, de regionale verkeerscentrale en/of collegae ter plaatse wordt het beeld van het incident en de incidentlocatie aangevuld en/of genuanceerd (beeldvorming).

Bij het aanrijden naar de incidentlocatie wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de reguliere rijstroken. Bij filevorming wordt de vluchtstrook gebruikt. De weginspecteur heeft een ontheffing voor het gebruik van de vluchtstrook, onder de volgende voorwaarden:

  • snelheidsverschil met verkeer op de rijstroken is maximaal 20 km per uur;
  • maximale snelheid is 50 km per uur;
  • geen gebruik vluchtstrook bij ernstige mist.

Met het toenemend gebruik van spits- en plusstroken ontstaat steeds vaker de situatie dat er geen vluchtstroken beschikbaar zijn. In die gevallen zijn er alternatieve aanrijdmogelijkheden:

  • midden door aanrijden (hulp(verlenings)diensten middendoor);
  • tegengesteld aanrijden;
  • over de andere rijbaan.

De aanrijdfase is verschillend voor IM-wegen met één- of tweezijdig aanrijdgevaar. Voor beide gevaarzettingen zijn richtlijnen opgesteld.

Home   |   Wat is IM   |   news   |   Organisatie   |   Projecten   |   Partners   |   Weggebruikers   |   meerwetenoverim
Copyright 2010 by DotNetNuke Corporation