Pakket 21
Alle maatregelen binnen Pakket 21 hebben als doelstelling een bijdrage te leveren aan een
snellere en betere afhandeling van incidenten ‘netwerk breed’. Voor de weggebruiker
betekent dit concreet dat zijn veiligheid wordt vergroot en de doorstroming wordt
bevorderd.
De voorgestelde maatregelen uit Pakket 21 zijn gebaseerd op de plannen die in 2008 met de
IM-ketenpartners zijn ontwikkeld om gezamenlijk de ambitie te realiseren om de gemiddelde
afhandelingsduur van incidenten in de periode 2008 - 2015 met 25 procent verder te
verkorten.
Maatregelen en projecten
De maatregelen en onderliggende projecten van Pakket 21 zijn:
Maatregel Verbetering kwaliteit en efficiëntie IM-proces
- Project Uniformeren Werkprocessen
- Project Procesevaluaties van incidenten
- Project Multidisciplinaire inpassing en Rijkswaterstaat IM-processen
Maatregel Verkorten tijdsduur IM-proces
- Communicatie weggebruiker in werkproces van de weginspecteur
- Project Implementatie Richtlijn IM Gevaarlijke Stoffen
- Project Berger Stand-By
- Project Real time informatie-uitwisseling IM-ketenpartners
Maatregel Versnellen vaststellen schuldvraag en sporenonderzoek
- Project Versnellen vaststellen schuldvraag en sporenonderzoek, 3DIAS
Maatregel Bereikbaarheid Incidentlocaties
- Project Weginspecteur op de motor
Maatregel Borgen IM-kennis bij weggebruiker
- Project IM in rijopleiding van CBR
Maatregel Projectmanagement en Organisatie
Op koers
De uitvoering van Pakket 21 ligt op schema. De IM-partners zijn er in geslaagd om 67 tot
89 miljoen euro te besparen in 2008 en 2009 door de afhandelingstijd bij ‘incidentfiles’
ontstaan te versnellen van 47 naar 42 minuten (Rijkswaterstaat, december 2009). In 2009
was de afhandelingstijd ten opzichte van 2008 met 10,7% verkort.
Verwacht wordt dat het intensiveren van IM-maatregelen een jaarlijkse besparing zal kunnen
opleveren van minimaal 70 tot 90 miljoen euro ten gunste van de doorstroming in 2015.
Bijkomend effect is de grotere veiligheid door deze maatregelen.