De REVI-werkgroep wil met dit bericht alle betrokkenen duidelijkheid geven over hoe te handelen in deze situaties.
Achtergrond
Sinds een aantal maanden hebben er weer REVI-opleidingen plaatsgevonden. Nu hierdoor de richtlijn meer wordt gevolgd, blijkt de afgelopen jaren in de praktijk vaak anders te zijn gehandeld dan de richtlijn voorschrijft. Of blijkt de richtlijn anders te zijn geïnterpreteerd. Dit gat tussen het handelingsperspectief vanuit de richtlijn en de in de praktijk gegroeide werkwijze veroorzaakt momenteel onrust. De onrust lijkt zich vooral te richten op het aanvragen en vervolgens bediscussiëren van het plaatsen van rode kruizen tijdens pechverplaatsingen binnen 15 minuten. Dit leidt tot discussies en soms ook tot een gevoel van onveiligheid. Tegelijkertijd willen we het risico op versterkte rood-kruis-negatie door onnodige inzet voorkomen.
Hoe lossen we dit op?
Belangrijkste conclusie van de REVI-werkgroep: de REVI geeft genoeg richting én ruimte voor veilig handelen bij een incident. De richtlijn zal dus niet worden aangepast. In plaats daarvan doet de REVI-werkgroep een beroep op de professionaliteit van alle betrokkenen. Concreet betekent dit:
Voor alle betrokkenen
Voor alle IM-hulpverleners (inclusief weginspecteurs) die een rood kruis aanvragen
-
Vraag je vóór het aanvragen van een rood kruis af, of een snelheidsverlaging een net zo veilig alternatief is.
-
Neem de wegverkeersleider bij jouw aanvraag mee in de situatie buiten en jouw inschatting van de gevaarzetting.
-
Motiveer jouw aanvraag door bij het aanvragen concreet te benoemen waarom je het aanvraagt. Bijvoorbeeld ‘Ik zie dat het voertuig te dicht op de kantstreep staat’.
Voor wegverkeersleiders
-
Als de aanvrager van de maatregel jou niet vanzelf informeert, bevraag hem dan actief over de situatie, gevaarzetting en motivatie van de aanvraag.
-
Honoreer een rood kruis zonder bots ALTIJD:
-
Als er sprake is van uitzonderlijke gevallen zoals genoemd in de REVI.
-
Wanneer een snelheidsverlaging onvoldoende veiligheid biedt.
-
Als de gevaarzetting daarom vraagt.
-
Plaats omwille van veiligheid bij twijfel ALTIJD een rood kruis (zonder bots) en evalueer desnoods achteraf via daarvoor bestemde kanalen, zoals bijvoorbeeld het regionaal IM-platform.
Zo zorgen we samen voor een veilige werkplek!
Foto van Ton Borsboom