REVI staat voor Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij Incidenten. De REVI is één van de belangrijkste richtlijnen waarlangs IM-professionals werken. De REVI en het werken volgens deze richtlijn borgt de veiligheid van IM-professionals, weggebruikers en slachtoffers van incidenten. De richtlijn is samengesteld door een multidisciplinaire werkgroep.
Aanvankelijk had de werkgroep als doel om een maatregelenpakket te creëren waarmee iedere hulpdienst veilig en uniform kan werken. Met de publicatie van de REVI in 2004 is dit doel verwezenlijkt. Inmiddels is het gezamenlijk doel verschoven naar het (op inhoud) actueel en passend houden van de REVI en – waar nodig – aanpassen op nieuwe situaties (zoals nieuwe wegsituaties, nieuwe technieken bij vervoersmiddelen en innovaties) en deze te laten landen in de verschillende organisaties die ermee moeten werken. De partners zijn samen verantwoordelijk voor de inhoud van de REVI en dat deze landt in de betrokken organisaties en nageleefd wordt. De wegbeheerders monitoren de kwaliteit van de naleving van de REVI op hun wegennet en brengen dit, waar nodig, in de werkgroep. De werkgroep is verantwoordelijk om het gedeeld handelingskader en samenhangend maatregelenpakket samen te stellen en duidelijk te beschrijven. De manier waarop dit aangeleerd wordt bij de medewerkers wordt door iedere organisatie zelf bepaald. Wel heeft de werkgroep ter ondersteuning hiervan een e-learning ontwikkeld. Daarnaast heeft de werkgroep een netwerkfunctie waarin geleerde lessen, inzichten en ideeën met elkaar uitgewisseld worden en – waar wenselijk en mogelijk- samengewerkt kan worden op bepaalde onderwerpen.
Als onderdeel van het bredere onderwerp incidentmanagement heeft de werkgroep afstemming met de platforms en overlegvormen die hiervoor bestaan: de regionale IM-platforms, het landelijk IM-platform en het IM-beraad. Doel hiervan is het oppikken van signalen m.b.t. de REVI en afstemming op onderwerpen die een bredere impact hebben. Het IM-beraad stelt de REVI als beleidsvaststellend orgaan vast, geeft opdracht aan de eigen organisatie om dit in eigen beleid te verankeren en uit te rollen.
Landelijke regelingen, beleidsregels maar ook verschillende richtlijnen, procedures en protocollen vormen de basis van incidentmanagement. In de kennisbank vind je de diverse documenten.
Bekijk documenten Maak een account aan
Een oplettende IM-collega attendeerde ons op een foutje in het REVI-boekje. De verwijzing naar kader 18 in hoofdstuk 2.5 op pagina 19 klopt niet. We verwijzen daar naar pagina 32 terwijl kader 18 op pagina 38 staat. Dit hebben we aangepast. Lees meer over Verkeerde verwijzing in REVI-boekje aangepast
Alle (pech-)hulpverleners die incidenten op IM-wegen afhandelen, moeten in het bezit te zijn een geldig REVI-certificaat. Dit certificaat heeft een geldigheidsduur van 5 jaar. Lees meer over Verlenging geldigheidsduur REVI-certificaat
De laatste tijd is er onrust over het al dan niet toekennen van een rood kruis zonder botsabsorber op de naastgelegen rijstrook, bij pechhulpverlening of pechverplaatsing korter dan 15 minuten. (Foto: Ton Borsboom). Lees meer over Toekennen van rood kruis zonder botsabsorber: veiligheid voorop
Actueel Agenda Wie is wie Werkplaats Kennisbank
Ben je niet actief in het incidentmanagement, maar wel nieuwsgierig naar wat het allemaal inhoudt? Neem dan een kijkje op de pagina van Rijkswaterstaat.
Ben je op zoek naar een personenauto die afgesleept is? Bel dan met 088 - 007 87 80, het Landelijk Centraal Meldpunt. Zij weten welke berger de auto heeft afgesleept en waar de auto staat. Heb je een andere vraag of opmerking? Mail dan naar im-community@rws.nl.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.